Wpływ witaminy K, witaminy D3 oraz magnezu na proces kościotworzenia i miażdżycę naczyń krwionośnych

Witamina K dzieli się na dwie grupy witaminę K1 (fitochinon) i K2 (menachinon), cechuje je różna aktywność biologiczna, biodostępność oraz wpływ na funkcjonowanie w organizmie. Źródła ich pochodzenia z pożywienia są również różne. Produkty roślinne są dobrym źródłem witaminy K1 np.: szpinak, brokuły, sałata, jarmuż, rzeżucha, brukselka, kapusta. Witamina K2 – jest związkiem głównie tworzonym przez bakterie w produktach fermentowanych (sery, jogurty, kefiry, kapusta kiszona). Przy sprawnie działającym układzie trawiennym i równowadze flory bakteryjnej w jelitach również  powstaje witamina K2 (antybiotyki o szerokim spektrum działania mogą pogłębić niedobór K2 przez niszczenie tych bakterii) Jednak światowym hitem w jej zawartość jest japońska potrawa natto, otrzymana z przefermentowanych ziaren soi.

Jak organizm wykorzystuje witaminę K?

1.Witamina K1 jest słabo wchłaniana (zaledwie 15%). Dodatkowo witamina nie jest redystrybuowana przez wątrobę, aktywuje w wątrobie czynniki krzepnięcia zależne od witaminy K.

2.Witamina K2 jest nie tylko wykorzystywana przez wątrobę, ale również jest redystrybuowana przez krew w całym organizmie przez co jest łatwo dostępna dla tkanek pozawątrobowych, takich jak kości i ściany naczyń krwionośnych.

Wpływ  witaminy K2 na zdrowie układu kostnego i układu krążenia?

Główną rolą witaminy K2 jest modyfikacja białek przyczyniających się do budowy i utrzymania zdrowia kości i umożliwienie im zdolności do wiązania wapnia. Są to białka pełniące funkcję transportującą, występujące w kościach oraz osteokalcyna( marker kościotworzenia). Jeżeli białka te są aktywne to wapń transportowany jest do kości, jeżeli nie są  aktywne to wapń odkłada się w tętnicach. Przy niskim poziomie witaminy K2 możemy mieć sytuacje, że wapń nie może być wbudowany do kości (narażając nas na osteoporozę) a jednocześnie sprzyja powstawaniu miażdżycy, gdyż odkłada się w naczyniach.

1.współzależne działanie witaminy D, witaminy K2 oraz soli magnezowej

Witamina D3 odpowiada za prawidłową gospodarkę wapniowo- fosforanowo- magnezową, natomiast witamina K2 jest idealnym dopełnieniem, powoduje przekierowanie wapnia w odpowiednie miejsce, czyli do kości.

Witamina K2 wspomaga w takich chorobach jak:

1.choroby kardiologiczne

2.osteoporoza

3.cukrzyca

4.Alzheimer

5.reumatoidalne zapalenie stawów

6.SM stwardnienie rozsiane

7.astma

8.żylaki

9.nowotwory: płuc, prostaty, wątroby

Ponieważ witamina K ma wpływ również na krzepliwość krwi wszystkie osoby przyjmujące leki przeciwzakrzepowe powinny skonsultować się z lekarzem przed zastosowaniem suplementacji, a najlepszym rozwiązaniem jest ilościowe oznaczenie poziomu następujących składowych w krwi (przed włączeniem suplementacji oraz w czasie jej trwania):

  1. Witamina K1
  2. Witamina D3
  3. Osteokalcyna
  4. Magnez
  5. Wapń
  6. Fosfor
  7. Białko całkowite
  8. Fosfataza alkaliczna/ frakcja kostna
  9. Morfologia krwi
  10. Analiza moczu wraz z osadem
  11. TSH
  12. Parathormon PTH)
  13. Witamina K2– suplementacja bez możliwości oznaczenia poziomu w krwi.

Literatura:

  1. Vitamin K Deficiency Is Associated with Incident Knee Osteoarthritis. Volume 126, Issue 3, Pages 243–248, March 2013
  2. Clin Calcium. 2008 Oct;18(10), Yamaguchi Allied Health College
  3. Am J Clin Nutr. 2008 Apr;87(4)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.